Welcome
Username:

Password:


Remember me

[ ]
[ ]
Chatbox
You must be logged in to post comments on this site - please either log in or if you are not registered click here to signup


jkallunki
08 May : 16:47
Hei jos olet maksanut etkä ole vielä saanut pääsyä jäsenten osioon niin viestiä tai soittakaa allekirjoittaneelle!

Achti
30 Dec : 12:24
WANTED!!!
1968 Olds 98 oikeanpuolen takavalo (38 SAE STDB 68), on jotenkin se "lasi" päässyt aikoinaan sulamaan... Ja 2kpl peruutusvalon laseja (39A SAE R 66), molemmat rikki. 040-kasikaksviis9638

jkallunki
27 Dec : 17:39
Hei kaikki! Lehti myöhästyy niin että yritetään saada tammikuun puolella ilmestymään! uudet jäsenet yhteys sihteeriimme ja vanhat voi maksaa entiseen malliin lehestä löytyvillä ohjeilla oliko se nyt helmikuun loppuun mennessä..!

jkallunki
03 Nov : 18:31
outoa. mulla näytti että se oli auki membereille..

rane
02 Nov : 05:29
Pystyin nyt kirjoittamaan kommentin. :-)

AkiN
01 Nov : 20:40
avasin ton swäpin membereille, joko toimii?

AkiN
01 Nov : 20:32
mikä ropleema?

jkallunki
01 Nov : 18:40
Toivottavasti Aki ehtii kahtoa joku päivä missä mättää itse en keksi mikä on..

jkallunki
01 Nov : 18:35
Hoi hemmetti jokkkii buki..

Achti
30 Oct : 19:01
Girdlejä löytyy nyt myös pikkulohkoon, sitoo neljä pukkia. 80e+postit.

Achti
30 Oct : 19:00
Myyntiosio ei toimi/ainakaan ei voi kirjotella mitään...

jkallunki
18 Oct : 18:22
Tää sivusto tullee toimimaan niin kui ennenkin. joko pystyt kirjoittamaan osioihin? täytyy kattoa mikä vikaa jos et pysty?

rane
17 Oct : 05:09
Minen naamakirjaan liity!

jkallunki
11 Oct : 17:02
ja Clubi on tauolla vielä vuoden vaihteeseen jolloin kaikki jotka maksaa niin pääsee sitten uusiin osioihin.

jkallunki
11 Oct : 16:58
Hei Rane! kyllä kirjautuessasi sisään pitäs pystyä noihin mitkä änkyy niin voida kirjoittaa..


Select Language


Forums
Oldsmobile Club of Finland ry :: Forums :: Galleria
<< Previous thread | Next thread >>   

Olds Cutlass Supreme 1969 350+350

Go to page   <<      
Author Post
slade69
Fri Apr 21 2017, 10:50AM
[ Senior Member ]
Registered Member #27783
Joined: Mon May 26 2014, 11:12PM
Posts: 121
Delta88_455 wrote ...

Kommeeta jälkee!


Kiitos!
Back to top
slade69
Fri Apr 21 2017, 11:27AM
[ Senior Member ]
Registered Member #27783
Joined: Mon May 26 2014, 11:12PM
Posts: 121
Pari iltaa niprannut sähköjen kanssa. Sähkötöitä teettää seuraavat seikat:
- Sähköinen bensapumppu, ennen oli mekaaninen
- Sähköinen ryyppy, ennen oli mek pakokaasun lämmöllä toimiva
- Laturin siirto kuskin puolelta repsikan puolelle
- Akun siirto konehuoneesta peräronkkiin
- Startin vaihto alkup. 3-napaisesta Powermaster 2-napaiseen
- Sytkän muutos kärjellisestä kärjettömään (Crane xr-i)

Bensapumpun, sähköryypyn ja startin muutokset ajattelin hoitaa seuraavanlaisella kytkennällä:

Bensapumppu ja ryyppy lähtee siis "käyntiin" kun virran kääntää päälle (Rele 1. vetää). Näin pystyn täyttämään kaasarin bensalla virta-avaimesta. Tämä on tärkeää, koska harrasteauto seisoo pikiäkin aikoja ja kaasari haihtuu kuivaksi. Mek. pumpulla piti vain sahata pitkään.
Sitten kun startataan, Rele 2. vetää, ja poistaa jännitteen pumpulta ja ryypyltä (tässä vaiheessa kaasari on jo täytetty, mutta pumppu ei vie virtaa startilta/sytkältä), vaihtaa sen puolalle. Tällä toiminnolla korvataan alkuperäisen startin kolmas napa, ja puola saa suoran 12v. startin ajan. Kun lopetetaan starttaaminen (Rele 2. lakkaa vetämästä), lähtee bensapumppu ja ryyppy taas toimimaan.
Mitään turvakytkentäähän tässä ei nyt ole, joka sammuttaisi bensapumpun jos auto sammuu ja virta jää päälle. Sen rakentaminen jää myöhempään, sopivia komponentteja ja kytkentää turvatoiminnolle saa ehdottaa!
Back to top
slade69
Tue Apr 25 2017, 10:13PM
[ Senior Member ]
Registered Member #27783
Joined: Mon May 26 2014, 11:12PM
Posts: 121
Sähkötöiden välillä huomiota sai taka-akselin tuenta. Koska epäilen yhdeksi maantienopeudella esiintyvän tärinän syyksi pielessä olevaa pinion-kulmaa, halusin taka-ylä-tukivarsista säädettävät. Näin saan säädettyä ko. kulman kohdalleen madalluksesta huolimatta. Korvasin sinänsä ehjät alkuperäiset

QA1-merkkisillä Amerikan herkuilla

Samalla myös korin puoleiset puslat vaihtuivat herkkäliikkeisiin "roto-jointteihin".
Back to top
slade69
Mon May 15 2017, 11:02AM
[ Senior Member ]
Registered Member #27783
Joined: Mon May 26 2014, 11:12PM
Posts: 121
Jotain aina unohtuu, vaikka kuinka yrittää ottaa kaikki asiat huomioon.......

Pakosarjoja tehdessä ei tullut mieleen, että moottorissa olisi hyvä olla sellainenkin asia kuin öljytikku! Koska alkuperäinen ei ollut edes hehtaarilla, että mahtuisi paikalleen, niin mielessä kävi jo vaihtoehtona, että tulppaan ö-tikun reiän ja siirrän ongelman ratkaisun tulevaisuuteen.
Hyllyssä oli kuitenkin Mr. Gasketin tarviketikku putkineen, ja rupesin kokeilemaan, millainen sen oikeasti pitäisi olla, että mahtuisi uusilla pakosarjoilla olemaan paikoillaan. Onneksi tarviketikun putki on pehmeämpää materiaalia kuin alkuperäinen, joten huomasin, että sitä pystyy taivuttamaan suht. helposti. Hetken taivuttelun ja pätkimisen jälkeen putki sekä mahtui paikoilleen, että sen sai myös asennettua pakosarjan välistä paikoilleen. Ainoa ongelma oli, että kun tikun työnsi mutkista läpi, se taipui mutkalle eikä palautunut suoraksi. Mieleen tuli, että joissain autoissahan ö-tikku on alkujaankin vaijeria. Ratkaisuna siis taivuteltu/lyhennetty tarvikemallin putki, ja mittalaitteena jostain mopoprojektista jäänyt kaasuvaijeri, jolla öljytason pystyy mittaamaan. "vaijeritikku" ei jää olemaan putkessa, kuten alkup. ö-tikku, vaan sitä dipataan vain tarvittaessa. Putken yläpäähän tein sisäkierteen, jolloin sen voi tulpata pultilla.

Back to top
slade69
Tue May 16 2017, 10:55AM
[ Senior Member ]
Registered Member #27783
Joined: Mon May 26 2014, 11:12PM
Posts: 121
Eilen illalla tein muutamia juttuja:
- Ilmasin bensalinjan, eli vedin öljynvaihtopumpulla konehuoneesta bensalinjan täyteen bensaa. Sitten kytkin letkun säätimeen ja pyöritin sähköpumppua. Hyvin tuntuu ainetta tulevan. Muutamassa sekunnissa tuli 2 litraa. Kytkin painemittarin säätimelle väliaikaisesti ja säädin paineeksi 6psi. Holleyn ohje oli 5-7psi.
- ilmailin jarruja. On tullut tavaksi tehdä se öljynvaihtopumpulla ilmausruuvista imien. toimii, kun huolehtii, ettei säiliö pääse tyhjenemään.
- testailin tekemiäni sähköjä merkkilampun ja yleismittarin avulla. Paikka, josta olin ottanut IGN-signaalin releohjausta varten, muuttui vielä kertaalleen. Olin ottanut sen tuulilasinpyyhkijöiden keltaisesta, mutta se katkeaakin start asennossa, ja tarvitsin sellaisen joka ei katkea startistakaan. Löysin yhden piuhan, joka ei minun aikana ole ollut käytössä lainkaan, ja siinä tuntuu täky pysyvän aina kun virta on päällä, startista huolimatta. Piuhan päässä olevasta kumihatusta päätellen olisi saattanut olla konehuoneen valon piuha. Saa nähdä sammuuko bensapumppu, kun lyön konepellin kiinni Toisaalta en ole nähnyt tässä mitään katkaisijaa konepellille, joten tuskin näin käy. Kytkin myös startin solenoidin piuhan, tuntuu toimivan.
- rasvailin käsijarruvaijerit
- ruiskuttelin kotelosuojaa sinne tänne.
Back to top
jkallunki
Sat May 20 2017, 07:54PM
[ 403 Oldsman ]

Joined: Mon Nov 28 2011, 04:56PM
Posts: 341
Hienoa!
Back to top
slade69
Mon May 22 2017, 10:44AM
[ Senior Member ]
Registered Member #27783
Joined: Mon May 26 2014, 11:12PM
Posts: 121
jkallunki wrote ...

Hienoa!


Kiitti! Alkais olla poltetta päästa ajamaan pitkästä aikaa joten koitettava nyt painaa loppuun saakka. Viikonlopun saldo ei mikään mahtava ollut, säädin ja rasvasin etupyöränlaakerit, sekä koitin hakea pyöränkulmia jonkinlaiseen lähtötilanteeseen. Caster kulma selkeästi plussalle, camber hiukan miinukselle ja auraus jotakuinkin nollille/ihan lievästi auraukselle. Käytössä olevat mittausmenetelmät ei ole kovin "tieteelliset", mutta olis nyt sinnepäin joku lähtökohta. Säädellään sitten lisää kun pääsee ajamaan.

Asensin myös aiemmin rakentamani pakoputkiston paikoilleen, kun bensalinja sekä +kaapeli on valmiina eikä niihin tarvi enää päästä käsiksi.


Vaimentimiksi tuli läpivirtaavat Simonssit, kun en oikein usko noihin turbo yms. kammiovaimentajiin, vaikka kait ne hyviä on


Back to top
slade69
Wed May 24 2017, 01:28PM
[ Senior Member ]
Registered Member #27783
Joined: Mon May 26 2014, 11:12PM
Posts: 121
Löysin vanhat muistiinpanoni moottorin osien puntaroinnista, jos vaikka jotakuta moinen knoppitieto kiinnostaa, eli

- Ilmastoinnin poisto kaikkine kompuroineen ja kennoineen ja koteloineen kevensi auton keulaa 37kg.
- Rautakannet painoi 23kg kappale(tyhjänä). Alukannet painaa venttiileineen11kg kappaleelta. Alukannet keventää keulaa yhteensä 24kg.
- Rautainen imusarja painoi 22kg. Alumiininen 9,5kg. Kevennys 12,5kg
- Rautainen vesipumppu 4,6kg, alumiininen2,4kg. Kevennys 2,2kg
- Laturinkiinnikkeet(alkup. kuskin puoli) 3kg. Repsikan puolen kiinnikkeet 1,5kg, kevennys 1,5kg.
- Moottorin sisäiset yhteensä kevennystä 2,4kg

Nämä yhteensä 79,6kg. Lisäksi olen poistanut akun(18kg) auton keulalta( taka-akselin päälle), keulan kevennys yht. 97,6kg. Pienistä asioista kertyy yhteensä aikamoinen läjä.
Back to top
Go to page   <<      

Moderators: AkiN, jkallunki, Kylanmies, Achti

Jump:     Back to top

Powered by e107 Forum System
May 2017
No events for this month.

SMTWTFS

123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031


Online
Guests: 16
Members: 0
On this page: 1
Members: 137, Newest: jamppa
Linkit

Käyttäjät suosittelevat:
Rocket Racing Performance
Ralliosia viritykseen
Dick Miller Racing
Dick Millerin virityspaja
Mondello Performance Products
Olds guru Joe Mondellon kauppa. Ralliosia+hyvä asiakaspalvelu!
Olds Performance Products
Rallivaraosia ja vaikka valmiita moottoreita
Summit Racing
Osia jokalähtöön, vakioo ja rallimpaa. Helppo verkkokauppa, chat neuvonta jos on tarpeen sekä maksaminen!
Latest Forum Posts
Posted by slade69
Löysin vanhat muistiinpanoni moottorin osien punta[more ...]
24 May : 13:28

Posted by slade69
jkallunki wrote ...Hienoa!Kiitti! Alkais olla polt[more ...]
22 May : 10:44

Posted by jkallunki
Hienoa!
20 May : 19:54

Posted by slade69
Eilen illalla tein muutamia juttuja:- Ilmasin bens[more ...]
16 May : 10:55

Posted by slade69
Jotain aina unohtuu, vaikka kuinka yrittää ottaa k[more ...]
15 May : 11:02

Posted by slade69
Trovato on aika eri linjoilla Olds- koneiden alake[more ...]
09 May : 09:55

Posted by jkallunki
Meil on 455 trovaton välykset ja todella hyvin toi[more ...]
08 May : 16:43

Posted by Marklin
Tässäpä vielä kuvakin Deltasta:
05 May : 13:16

Posted by slade69
Trovaton laakerivälysohjeet on tosiaan aika radika[more ...]
05 May : 11:57

Posted by Marklin
Tulevana viikonloppuna Lahden Messukeskuksessa, Cl[more ...]
05 May : 11:55

This site is powered by e107, which is released under the terms of the GNU GPL License.